Till startsida
Webbkarta

Sätt ut och ta upp racken

När racket är färdigbyggt är det dags att sätta igång med undersökningen. Men dessförinnan behöver ni fundera över vilken typ av undersökning ni vill göra, och vilka frågor ni vill besvara.

Innan du börjar

Ha en frågeställning klar innan ni börjar. Vad är det som ska undersökas? Vill ni bara studera djur- och växtlivet på en viss plats, eller göra en mer komplicerad undersökning med jämförelser av olika miljöer? Och hur ska försöket utföras för att vi ska få svar på våra frågor? Se förslag på fler frågeställningar

Sätta ut rack

Rack kan placeras i sötvatten, brackvatten eller havsvatten.  De bör vara lättåtkompliga för eleverna och sätts med fördel vid bryggor, kajer, pirar eller likande.

Ta gärna reda på platsens koordinater med hjälp av GPS, eftersom det är information som ni senare ska rapportera in i databasen.

Värdfamilj

Ligger skolan en bit ifrån en lämplig sjö eller kuststräcka? Gör som några andra skolor vi fått tips om, nämligen använd en värdfamilj. Familjen (kanske en elevs familj) som bor nära en brygga vid havet eller en sjö, åtar sig att sätta ut och ta upp virtueracken.

Virtue kan erbjuda racktransportörer inklusive transportkärra för tillfälligt lån. Kontakta projektledaren Mikael Olsson

Tänk på vattenstånd

Sätt racken på en plats som inte är alltför utsatt för vind och vågor. Tänk också på att vattenståndet kan variera kraftigt utmed västkusten. Sätt racken så att de inte stör båttrafiken.

Racket ska förses med någon form av vikt i den undre delen. Översta skivan bör placeras minst 50 cm under vattenytan. Tänk på att använda ett tillräckligt långt rep om detta är fäst vid en fast brygga.

Låt omgivningen få veta vad ni gör

Ta gärna kontakt med båtplatsägare/fiskare/hamnkapten och berätta om försöket och om vad som hänger i bojarna eller bryggorna för att undvika eventuella konflikter. Märk racken på en plastskiva (medföljer vår byggsats) med namn och telefonnummer.

Dags att ta upp racken

Om ni bara vill studera vad som finns på plattorna vid olika tidpunkter på året, kan alla plattorna tas upp samtidigt. Vill man istället följa artsammansättningens förändring över tiden, tar man upp några plattor och låter andra hänga kvar.

Viss typ av data är bra att samla in på plats, som till exempel strömförhållanden, salthalt och temperatur. Men glöm inte att ta med vattenprover tillbaks till klassrummet, så att ni kan mäta halten av näringsämnen som fosfor och kväve för att kunna förstå varför vissa arter trivs och andra inte. (Litteraturtips: Mäta vatten. Undersökningar av sött och salt vatten, se litteraturlistan)

Transportera plattorna till klassrummet

Plattorna kan transporteras från provplatsen till laboratoriet i plastlådor med tättslutande lock, som till exempel tomma glasslådor. Fyll på med vatten från provområdet. Transportera i kylväska och förvara i kylskåp.

Om undersökningen inte sker omedelbart, så ta med vatten från provområdet och byt vattnet i burkarna med plattorna. Glöm inte heller att öppna locken när ni kommer tillbaks till klassrummet. Vi kan också erbjuda plasthinkar och korttidslån av racktransportörer inklusive transportkärra för korttidsförvaring och transport av plattorna.

Till sidans topp