Göteborgsforskare i världstoppen

Nyhet: 2012-12-27

Tidskriften Science har som en Scientific Highlight för 2012 utsett de tio bästa vetenskapliga artiklarna i Science och Nature under året. I en av artiklarna är forskarna Richard Neutze och Gergely Katona vid Göteborgs universitet medförfattare. Artikeln handlar om möjligheter att hitta nya mediciner mot sömnsjuka genom att använda röntgenlaser för att undersöka proteiners struktur ner på atomnivå.

Richard Neutze är professor i biokemi och leder det internationella forskningsprojektet för Göteborgs universitets räkning. Deltar gör också forskaren Gergely Katona från Göteborgs universitet. De två är de enda forskarna från Sverige som finns representerade i topp-tio-artiklarna.

- Det är en stor sak att representanter för Göteborgs universitet är upphovsmän för en artikel som utsetts till en av tidskriften Science Scientific Highlights, säger Richard Neutze.

Internationellt samarbete

Den här artikeln är ett led i ett långsiktigt internationellt forskningssamarbete där forskningsgruppen har utvecklat metoder att använda röntgen och laserstrålning i kombination för att påverka proteiner på molekylär nivå och därigenom kunna studera och förstå cellernas egenskaper.

- Vi har publicerat artiklar i Nature 2011 och i Science 2012 och även en artikel i Nature Methods 2012. Det här samarbetet är banbrytande med nya metoder som  kommer att användas av strukturella biologer i framtiden, säger Richard Neutze.

Hopp om nya behandlingar

I den aktuella artikeln har den internationella forskargruppen undersökt nya sätt att hitta mediciner mot trypanosomiasis, även känd som afrikansk sömnsjuka.
Över 60 miljoner människor drabbas årligen av sömnsjuka, och varje år dör cirka 30 000 personer av den. Sjukdomen orsakas av att parasiten Trypanosoma brucei, som överförs av tsetse flugor, infekterar blodet och lymfsystemet innan den invaderar hjärnan.

Ett protein hos parasiten är ett lovande mål för att utveckla nya behandlingar mot sömnsjuka. Men hittills har man inte kunnat få tillräcklig information om strukturen hos proteinet för att utforma ett säkert och specifikt läkemedel.
Genom att använda mycket kort (femtosecond) pulserade röntgenljus har forskargruppen nu fått information om molekylstrukturen vilket öppnar möjligheten att konstruera effektiva läkemedel mot sömnsjuka.

Richard Neutze, Inst för kemi och molekylärbiologi
Tel: +46 (0)31 786 3974
E-post: Richard.Neutze@chem.gu.se

Gergely Katona, Inst för kemi och molekylärbiologi
Tel: +46 (0)31 786 3959
E-post: gergely.katona@chem.gu.se

Porträttfoto av Richard Neutze:fotograf Johan Wingborg

Fax:
031-786 4839

Filmklipp

Vi har en kanal på YouTube där vi samlar filmklipp från vår forskning och utbildning.

Följ oss på Twitter